fbpx

רכיבה טיפולית בשילוב עם תרגילים קוגנטיביים סייעה לילדים עם ADHD ואוטיזם

תרגילים חשיבתיים בשילוב עם רכיבה על סוסים סייעו לשיפור היכולות המוטוריות של ילדים צעירים עם הפרעות נוירו-התפתחותיות.

השילוב של רכיבה טיפולית ותרגילים קוגנטיביים שיפר את הגמישות, הקואורדינציה וטונוס השרירים של ילדים אוטיסטיים, או כאלה הסובלים מהפרעות כמו ADHD. ידוע כי פעילות גופנית משפיעה לטובה במצבים רבים, אולם זהו המחקר הראשון הבוחן את ההשפעות לטווח קצר וארוך של תוכנית המשלבת רכיבה טיפולית ופעילות מחשבתית.

במהלך המחקר, שדווח בהרחבה ב-Frontiers in Veterinary Science, המדענים בחנו 25 ילדים בגילאים 5-16 עם הפרעות נוירו-התפתחותיות שונות. כל ילד השתתף בתוכניות שונות, שאורכן נע בין 8 שבועות ושנה. בתוכניות נכללו שיעורי רכיבה שבועיים, כמו גם 2-3 פגישות שבועיות עם קלינאי תקשורת.

במהלך המפגשים שכללו רכיבה על סוסים, הילדים למדו גם על האנטומיה של הסוס, ציוד הרכיבה ועקרונות הרכיבה הנכונה. הפעילות הקוגנטיבית התמקדה בתרגילים שנועדו לאמן את המוח לעבד מידע חושי כמו קול, שיווי משקל ואוריינטציה מרחבית. השיעורים כללו תראפיה באמצעות מוזיקה, תרגילי עיניים ומשימות לשיפור קשר יד-עין. לילדים ולהורים גם ניתנו תרגילים שהם יכולים לבצע בבית.

לאחר 8 שבועות של השתתפות בתוכנית, הילדים הציגו שיפור במיומנויות מוטוריות, למרות שלעתים עבר זמן עד שהשיפור היה בולט. השיפור היה מתמשך עבור אלה שהמשיכו בתוכנית לאורך שנה, והם גם הציגו שיפור בתוצאות בבית הספר, שיפור בהתנהגות ושיפור במיומנויות תקשורת ומיומנויות חברתיות שונות.

בחלק מהמקרים, ההורים ציינו כי הילדים היו רגועים וממוקדים יותר – בזמן שיעורי הרכיבה וגם לאחריהם.